Konspekt zajęć terenowych dla Gimnazjum
Nauczyciel: Klaudia Konikowska
Szkoła: Gimnazjum nr 73 im. Jerzego Huberta Wagnera
Klasa: 1
Przedmiot: Biologia
Dział programowy: Królestwo grzybów
Podstawa programowa:
1. Cele kształcenia – wymagania ogólne
III. Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji.
Uczeń wykorzystuje różnorodne źródła i metody pozyskiwania informacji, w tym technologię informacyjno-komunikacyjną; odczytuje, analizuje, interpretuje i przetwarza informacje tekstowe, graficzne oraz liczbowe; rozumie i interpretuje pojęcia biologiczne; zna podstawową terminologię biologiczną.
2. Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Systematyka – zasady klasyfikacji, sposoby identyfikacji i przegląd różnorodności organizmów. Uczeń: wymienia cechy umożliwiające zaklasyfikowanie organizmu do grzybów oraz identyfikuje nieznanyorganizm jako przedstawiciela grzybów na podstawie obecności tych cech; wskazuje miejscawystępowania grzybów (w tym grzybów porostowych);
Temat: Rozróżnianie gatunków grzybów
Liczba godzin: 45 min - zajęcia przygotowujące
45 min - zajęcia terenowe
Cele zajęć:
Wiadomości:
- zapoznanie się z najbardziej popularnymi gatunkami grzybów jakie występują w Polsce
- przybliżenie jak w prawidłowy sposób posługiwać się Atlasem Grzybów Polski
Umiejętności:
- rozpoznawanie gatunków grzybów
- rozróżnianie grzybów jadalnych od trujących
- posługiwanie się atlasem w celu znalezienia potrzebnych informacji
Postawy:
- wyrabianie postawy badawczej uczniów
- kształtowanie emocjonalnego stosunku do przyrody
- powiększanie wiedzy na temat grzybów w Polsce
Metody pracy: poszukująca, badawcza i obserwacyjna.
Forma pracy: praca w grupach
Środki dydaktyczne: Atlas grzybów Polski, notatnik i ołówek
Przebieg lekcji w klasie:
Faza wprowadzająca:
- podanie tematu lekcji
- przypomnienie budowy grzyba
- zaprezentowanie i omówienie najbardziej znanych gatunków grzybów spotykanych w Polsce (krótka prezentacja)
- wyznaczenie miejsca spotkania na lekcji terenowej
Przebieg lekcji w terenie
Faza wprowadzająca:
- Spotkanie się z uczniami we wcześniej wyznaczonym miejscu.
- Przypomnienie tematu i ustalenie przewidywanego czasu trwania wycieczki oraz miejsca zbiórki.
- Przedstawienie planu wycieczki.
- Podział uczniów na grupy oraz objaśnienie zadań do wykonania
Faza realizacyjna:
- Każda z grup otrzymuje atlas
- Grupy oddalają się w różnych kierunkach w celu poszukiwania grzybów.
- Uczniowie zbierają grzyby jakie znajdą w okolicy
- Na miejscu zbiórki uczniowie wraz z nauczycielem oznaczają grzyby jakie zebrali i robią notatki w karcie pracy
KARTA PRACY
Gatunek grzyba | Jadalny przez człowieka lub nie | Cechy charakterystyczne |
1. | ||
2. | ||
3. | ||
4. | ||
5. |
Faza podsumowująca:
- Nauczyciel sprawdza karty pracy, poprawność oznaczenia gatunku grzyba.
- Uczniowie wymieniają poznane gatunki grzybów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz