Definicja ogólna
Biologia - nauka zajmująca się organizmami żywymi, powstawaniem, rozwojem i przejawami życia na Ziemi oraz dziedzicznością i zmiennością organizmów, ich układem taksonomicznym i wzajemnymi zależnościami.
Kryteria oceniania z Biologii
Przedmiotowy System Oceniania
z biologii
w Gimnazjum Nr 73 w Warszawie
Przedmiotowy system oceniania z biologii w gimnazjum opracowany został oparciu o:
1. Rozporządzenie MENiS z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i
sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz
przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych ( Dz. U. nr 199
z 2004 r.)
2. Podstawę programową z biologii dla gimnazjum
3. Program nauczania zatwierdzony przez MENiS DKOS-5002-52/05 autorstwa Anny
Zdziennickiej oraz program nauczania DKW-4014-205/99 Wydawnictwa OPERON
autorstwa Waldemara Lewińskiego i Jana Prokopa
4. WSO Gimnazjum Nr 73 w Warszawie
W obecnym roku szkolnym dla klas I wykorzystujemy podręczniki:
„Puls Życia”- autorzy: Malgorzata Jefimow, Marian Sęktas, Wydawnictwo NOWA ERA
klasa II : „Puls Życia” – autor: Małgorzata Jefimow, Wydawnictwo NOWA ERA
Przedmiotem oceniania są:
- wiadomości,
- umiejętności
- postawa ucznia i jego aktywność
Cele ogólne oceniania na biologii
- rozpoznawanie przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia
wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań programowych,
- poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym
zakresie,
- motywowanie ucznia do dalszej pracy,
- pomoc uczniowi w samodzielnym kształceniu biologicznym,
- przekazanie rodzicom lub opiekunom informacji o postępach dziecka,
- dostarczenie nauczycielowi informacji zwrotnej na temat efektywności jego nauczania,
prawidłowości doboru metod i technik pracy z uczniem.
Metody i narzędzia oraz szczegółowe zasady sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów:
1. Wypowiedzi ustne (przynajmniej raz w semestrze) np. swobodna wypowiedź na określony
temat, charakteryzowanie procesów biologicznych, umiejętność wnioskowania
przyczynowo-skutkowego itp. Przy odpowiedzi ustnej obowiązuje znajomość materiału z
trzech ostatnich lekcji, przypadku lekcji powtórzeniowych z całego działu.
2. Kartkówki 10 min. obejmujące materiał z trzech ostatnich lekcji (nie muszą być wcześniej
zapowiadane, ale mogą), nie podlegają poprawie.
Uczniowie nieobecni na kartkówce piszą ją w najbliższym terminie (jeden tydzień), nie
zgłoszenie się to wpis nb.
3. Sprawdziany pisemne 30 min. - 1godz..(zależnie od zakresu sprawdzanego materiału), w
tym testy dydaktyczne ( przynajmniej jeden w ciągu semestru) przeprowadzane po
zakończeniu każdego działu, zapowiadane tydzień wcześniej. Sprawdziany mogą zawierać
dodatkowe pytania (zadania) na ocenę celującą.
Sprawdziany są obowiązkowe, jeżeli uczeń opuścił sprawdzian z przyczyn losowych,
powinien go napisać w terminie nie przekraczającym 2 tygodnie od powrotu do szkoły.
Czas i sposób do uzgodnienia z nauczycielem, nie zgłoszenie się to wpis nb.
Prace pisemne powinny być ocenione i oddane w ciągu 2 tygodni.
Ocenę niedostateczną ze sprawdzianu można poprawić. Poprawa jest dobrowolna, odbywa
się poza lekcjami, w ciągu1 tygodnia od rozdania prac i tylko 1 raz
Przy pisaniu poprawianiu sprawdzianu punktacja nie zmienia się, otrzymane oceny są
wpisywane do dziennika ( ocena niedostateczna z poprawy nie może być wpisana do
dziennika.
Wszystkie prace są archiwizowane – uczniowie i ich rodzice mogą je zobaczyć i otrzymać
uzasadnienie wystawionej oceny.
Nie ocenia się ucznia po dłuższej nieobecności w szkole.
4. Aktywność ucznia: czyli zaangażowanie w tok lekcji, udział w dyskusji, uzupełnianie
dodatkowych ćwiczeń np. w ćwiczeniówce, wypełnianie kart pracy, praca w grupach,
korzystanie z różnych źródeł informacji, wypowiedzi, podczas rozwiązywania
problemów.
Aktywność uczniów oceniania jest „+” lub „-”.
3 „+” – ocena bardzo dobra
3 „-” – ocena niedostateczna
5.W przypadku sprawdzianów pisemnych przyjmuje się skalę punktową przeliczaną na oceny
cyfrowe wg kryteriów :
100% plus zadanie dodatkowe
100% - 91%
90% - 75%
74% - 51%
50% - 31%
30% - 0%
6. Zeszyt przedmiotowy – sprawdzany jeden raz w semestrze biorąc pod uwagę staranność
i systematyczność
Sposoby informowania uczniów:
Na pierwszych godzinach lekcyjnych nauczyciel zapoznaje uczniów z PSO. Wymagania na
poszczególne oceny udostępnione są wszystkim uczniom w klaso-pracowni szkolnej, w
bibliotece szkolnej i na stronie internetowej szkoły. Oceny cząstkowe są jawne, oparte o
opracowane kryteria. Sprawdziany inne prace pisemne są przechowywane w szkole do końca
danego roku szkolnego.
Sposoby informowania rodziców:
Nauczyciel na pierwszym zebraniu informuje rodziców o sposobie oceniania z przedmiotu
O ocenach cząstkowych i klasyfikacyjnych informuje się rodziców na zebraniach
rodzicielskich lub w czasie indywidualnych spotkań z rodzicami udostępniając zestawienie
ocen lub umożliwiając wgląd do dziennika lekcyjnego. Informacje o grożącej ocenie
niedostatecznej klasyfikacyjnej jest przekazywane zgodnie z procedurą WSO.
Zasady wystawiania oceny za I półrocze i końcoworocznej:
Wystawianie oceny klasyfikacyjnej dokonuje się na podstawie ocen cząstkowych, przy czym
większą wagę mają oceny ze sprawdzianów (prac klasowych), w drugiej kolejności są
kartkówki i aktywność ucznia. Pozostałe oceny są wspomagające.
Przyjęty został współczynnik:
Prace klasowe
40%
Kartkówki
20%
Aktywność
10%
Odpowiedź ustna 20%
Praca domowa + zeszyt ćwiczeń + zeszyt przedmiotowy 10%
powyżej 1,51 - ocena dopuszczająca
powyżej 2,51 - ocena dostateczna
powyżej 3,51 - ocena dobra
powyżej 4,51 - ocena bardzo dobra
Ocena roczna jest średnia arytmetyczną ocen semestralnych.
Sposoby korygowania niepowodzeń szkolnych i podnoszenia osiągnięć uczniów.
1. Możliwość poprawy oceny z pracy klasowej – sprawdzianu w przypadku oceny
niedostatecznej.
2. Umożliwienie zwolnienia z pracy klasowej, kartkówki lub odpowiedzi ustnej w
wyjątkowych przypadkach losowych.
3. Uzupełnienie braków z przedmiotu w ramach konsultacji z nauczycielem w przypadku
zgłoszenia chęci przez ucznia.
4. Możliwość zgłoszenia nie przygotowania ucznia raz w semestrze przy 1 godz. w tygodniu
i 2 razy w semestrze przy 2 godz. w tygodniu(odpowiedź ustna) oraz zgłoszenia 1 raz braku
pracy domowej lub braku zeszytu.
5. Rozwijanie zainteresowań i poszerzanie wiadomości na zajęciach koła ekologicznego.
Ewaluacja PSO
Pod koniec roku szkolnego nauczyciel wspólnie z uczniami dokonuje analizy funkcjonowania
PSO na lekcjach biologii. Ewentualne zmiany PSO będą obowiązywały od następnego roku
szkolnego.
Wymagania ogólne na poszczególne stopnie szkolne:
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania,
będące efektem jego samodzielnej pracy,
- prezentuje swoje wiadomości posługując się terminologią biologiczną,
- potrafi stosować zdobyte wiadomości w sytuacjach nietypowych,
- formułuje problemy i rozwiązuje je w sposób twórczy,
- dokonuje analizy lub syntezy zjawisk i procesów biologicznych,
- wykorzystuje wiedzę zdobytą na innych przedmiotach,
- potrafi samodzielnie korzystać z różnych źródeł informacji,
- bardzo aktywnie uczestniczy w procesie lekcyjnym,
- wykonuje twórcze prace, pomoce naukowe i potrafi je prezentować na terenie szkoły
i poza nią,
- w pracach pisemnych osiąga 100% punktów możliwych do zdobycia i w pełni
odpowiada na dodatkowe pytania,
- bierze udział w konkursach biologicznych na terenie szkoły i poza nią.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem
nauczania,
- wykazuje szczególne zainteresowania biologią,
- potrafi stosować zdobytą wiedzę do samodzielnego rozwiązywania problemów w
nowych sytuacjach,
- bez pomocy nauczyciela korzysta z różnych źródeł informacji,
- potrafi planować i bezpiecznie przeprowadzać doświadczenia i hodowle przyrodnicze,
- sprawnie posługuje się mikroskopem i lupą oraz sprzętem laboratoryjnym,
- potrafi samodzielnie wykonać preparaty mikroskopowe i opisać je,
- prezentuje swoją wiedzę posługując się poprawną terminologią biologiczną,
- aktywnie uczestniczy w procesie lekcyjnym,
- w pisemnych sprawdzianach wiedzy i umiejętności osiąga od 91% do 100% punktów
możliwych do zdobycia.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiadomości i umiejętności bardziej złożone i mniej przystępne, przydatne
i użyteczne w szkolnej i pozaszkolnej działalności,
- potrafi stosować zdobytą wiedzę do samodzielnego rozwiązywania problemów
typowych, w przypadku trudniejszych korzysta z pomocy nauczyciela,
posługuje się mikroskopem i zna sprzęt laboratoryjny,
wykonuje proste preparaty mikroskopowe,
udziela poprawnych odpowiedzi na typowe pytania,
jest aktywny na lekcji,
w pracach pisemnych osiąga od 75% do 90% punktów.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiadomości i umiejętności przystępne, niezbyt złożone, najważniejsze w
nauczaniu biologii, oraz takie które można wykorzystać w sytuacjach szkolnych i
pozaszkolnych,
- z pomocą nauczyciela rozwiązuje typowe problemy o małym stopniu trudności,
- z pomocą nauczyciela korzysta z takich źródeł wiedzy jak: słowniki, encyklopedie,
tablice, wykresy, itp.,
- wykazuje się aktywnością na lekcji w stopniu zadowalającym,
- w przypadku prac pisemnych osiąga od 51% do 74% punktów.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem, ale nie
przekreślają one możliwości dalszego kształcenia,
- wykonuje proste zadania i polecenia o bardzo małym stopniu trudności, pod kierunkiem
nauczyciela,
- z pomocą nauczyciela wykonuje proste doświadczenia biologiczne,
- wiadomości przekazuje w sposób nieporadny, nie używając terminologii biologicznej,
- jest mało aktywny na lekcji,
- w pisemnych sprawdzianach wiedzy i umiejętności osiąga od 31% do 50% punktów.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował wiadomości i umiejętności określanych podstawami programowymi,
koniecznymi do dalszego kształcenia,
- nie potrafi posługiwać się przyrządami biologicznymi,
- wykazuje się brakiem systematyczności w przyswajaniu wiedzy i wykonywaniu prac
domowych,
- nie podejmuje próby rozwiązania zadań o elementarnym stopniu trudności nawet przy
pomocy nauczyciela,
- wykazuje się bierną postawą na lekcji,
- w przypadku prac pisemnych osiąga od 0% do 30% punktów.
OBNIŻENIE WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH-nauczyciel jest zobowiązany na
podstawie pisemnej opinii poradni psychologicznej (do tego upoważnionej)
obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono
deficyty rozwojowe.
Szczegółowe kryteria oceniania z biologii :
Dział – Biologia jako nauka o życiu.
Ocena dopuszczająca :
Uczeń potrafi:
- wyjaśnić co to jest biologia i co jest obiektem badań biologicznych,
- podać 2-3 główne działy nauk biologicznych wiedzieć co jest przedmiotem tych badań,
- wymienić cechy istoty żywej,
- określić popularne źródła wiedzy biologicznej oraz korzystać z podręcznika w uczeniu się
biologii,
- korzystać z lupy i mikroskopu, wykonywać z pomocą nauczyciela rysunki prostych
obiektów,
- przygotować mikroskop do prowadzenia obserwacji i wykonać proste obserwacje z jego
użyciem,
Ocena dostateczna :
Uczeń potrafi :
- wymienić przykłady wpływu osiągnięć nauk biologicznych na rozwój rolnictwa, hodowli
i medycyny,
-porównać cechy budowy oraz funkcje życiowe organizmu roślinnego i zwierzęcego,
- omówić budowę mikroskopu optycznego i obliczyć jego powiększenie,
- stosować w uczeniu się materiały drukowane, filmy ewentualnie programy komputerowe,
Ocena dobra :
Uczeń powinien:
- znać podział dyscyplin biologicznych, z uwzględnieniem różnych kryteriów, wyjaśnić czym
się zajmują ekologia i genetyka,
- wykorzystać i powszechnie stosować różne materiały drukowane oraz środki multimedialne
w uczeniu się biologii,
- sporządzać notatki w czasie samodzielnej pracy z podręcznikiem i innymi źródłami wiedzy
biologicznej,
- samodzielnie wykonywać i opisywać rysunki z prowadzonych obserwacji mikroskopowych,
- planować i samodzielnie przeprowadzać doświadczenia biologiczne, notować spostrzeżenia
i wyciągać poprawne wnioski,
Ocena bardzo dobra :
Uczeń powinien:
- uzasadnić dobierając odpowiednie przykłady, zależność dynamiki rozwoju biologii od
innych dziedzin wiedzy,
- samodzielnie korzystając z różnych źródeł, zdobywać informacje w celu rozwiązywania
problemów teoretycznych i praktycznych,
- sporządzać różnorodne w swej formie notatki z przeprowadzonych obserwacji,
eksperymentów,
Ocena celująca :
Uczeń powinien
- angażować się w prace związane z funkcjonowaniem pracowni,
- samodzielnie korzystać z różnych źródeł, zdobywać informacje potrzebne do rozwijania
zainteresowań przedmiotowych,
- organizować oraz samodzielnie prowadzić obserwacje i doświadczenia biologiczne
wykorzystując różną aparaturę optyczną, odczynniki i szkło laboratoryjne,
- interpretować wyniki, odnaleźć przyczyny błędnych wyników prowadzonych doświadczeń
(obserwacji), wyciągać wnioski,
Dział – Struktura organizmu człowieka i jego łączność ze środowiskiem.
Ocena dopuszczająca :
Uczeń potrafi :
- podać przykłady narządów występujących w organizmie człowieka i wskazać funkcje, które
pełnią,
- wskazać np. na modelu: aparat ochronny oka i gałkę oczną, wskazać soczewkę i siatkówkę
oka,
- wymienić wady wzroku i wskazać sposoby ochrony wzroku,
- omówić, korzystając z planszy, warstwową budowę oraz elementarne zadania skóry
człowieka,
- stosować zasady pielęgnacji i higieny skóry oraz jej wytworów: włosów i paznokci,
- podać i stosować w praktyce zasady udzielania pierwszej pomocy przy oparzeniach
i odmrożeniach skóry,
- wskazać położenie narządów smaku i węchu oraz podać ich znaczenie,
- omówić rolę ucha oraz sposoby ochrony narządu słuchu,
Ocena dostateczna :
Uczeń potrafi :
- przeprowadzić obserwację trwałych preparatów tkanek zwierzęcych: krwi, nabłonkowej,
mięśniowej gładkiej i poprzecznie prążkowanej oraz odróżnić je od innych,
- korzystać z atlasu anatomicznego, wskazać prawą i lewą stronę ciała,
- określić sposób ochrony narządów wzroku, słuchu, oraz omówić postępowanie w przypadku
zaprószenia oka, oparzeń i odmrożeń skóry,
- wymienić ważniejsze pierwiastki oraz nieorganiczne i organiczne związki chemiczne,
budujące ciało człowieka,
- wskazać kilka typowych cech gatunkowych człowieka,
- omówić hierarchiczną strukturę organizmu człowieka,
- wyjaśnić znaczenie terminów: tkanka, narząd, organizm oraz podać odpowiednie przykłady,
- pokazać na modelu położenie głównych układów człowieka,
-wymienić części składowe ucha oraz wyjaśnić w jaki sposób odbierane są bodźce akustyczne
- wskazać położenie narządów smaku i węchu oraz podać znaczenie tych zmysłów dla
prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka,
- omówić korzystając z planszy budowę skóry i wymienić kilka jej funkcji,
Ocena dobra :
Uczeń powinien:
- wyjaśnić co to jest przemiana materii i energii, podać odpowiednie przykłady,
- omówić oraz naszkicować schemat ilustrujący hierarchiczną strukturę organizmu człowieka,
- przeprowadzić obserwację trwałych preparatów podstawowych tkanek zwierzęcych,
rozróżnić je oraz wskazać cechy identyfikacyjne tych komórek,
- wskazać na rycinie przekroju gałki ocznej elementy oka oraz omówić ich rolę w procesie
widzenia,
- wymienić i scharakteryzować najważniejsze wady wzroku,
- wykonać doświadczenia związane z badaniem wrażeń smakowych,
- wskazać na planszy położenie elementów skóry i omówić funkcje, które pełnią,
- wymienić czynniki powodujące uszkodzenia skóry i wskazać sposoby jej ochrony,
Ocena bardzo dobra :
Uczeń powinien:
- narysować schemat drogi fal świetlnych do siatkówki oraz fal akustycznych z otoczenia do
ucha wewnętrznego,
- używając odpowiednich argumentów przekonać rówieśników o konieczności ochrony
narządów zmysłów,
Ocena celująca :
- wyjaśnić pojęcia anabolizm i katabolizm, podać przykłady tych procesów w żywych
organizmach,
- samodzielnie przeprowadzić i omówić doświadczenie ilustrujące proces pocenia się,
- wykonać doświadczenia związane z badaniem wrażeń smakowych, węchowych i
dotykowych,
Dział – Budowa anatomiczna i funkcjonowanie ciała człowieka.
Ocena dopuszczająca :
Uczeń potrafi:
- omówić znaczenie terminu cudzożywność i podać przykłady,
- podać elementarne składniki pokarmowe oraz omówić ich rolę w prawidłowym
funkcjonowaniu organizmu,
- omówić rolę wybranych witamin i wymienić przykłady pokarmów, które je zawierają,
- wskazać na schemacie najważniejsze narządy układu pokarmowego,
- scharakteryzować sposoby pielęgnacji zębów,
- podać wskazówki higieniczne niezbędne podczas przygotowania posiłków,
- odczytać informacje żywieniowe na etykietach produktów spożywczych,
- wskazać na planszy główne narządy układu krwionośnego,
- omówić położenie i ogólną budowę serca,
- podać podstawowe funkcje krwi: transportową i obronną,
- uzasadnić korzystny wpływ treningu i ćwiczeń fizycznych na sprawność układu krążenia,
- omówić zasady udzielania pierwszej pomocy przy zranieniach i krwotokach,
- mierzyć tętno,
- chronić własny organizm przed schorzeniami układu krążenia,
-określić zasady postępowania przy zatrzymaniu krążenia i oddychania,
- wskazać na planszy elementy układu oddechowego, podać rolę płuc,
- wymienić najczęstsze choroby układu oddechowego i określić jak chronić przed nimi
własny organizm,
- omówić rolę zieleni w otoczeniu człowieka i znać wpływ palenia tytoniu oraz
zanieczyszczeń powietrza na układ oddechowy,
-wskazać na tablicy narządy układu wydalniczego i omówić ich rolę,
- wymienić zachowania chroniące człowieka przed chorobami układu moczowego,
- pokazać na modelu lub w atlasie zasadnicze grupy kości szkieletu ludzkiego,
- pokazać na swoim ciele położenie wybranych mięsni szkieletowych (np. dwugłowego i trój-
głowego ramienia) oraz wiedzieć o ich antagonistycznym współdziałaniu,
- podać przykłady najczęstszych wad układu ruchu podstawowe zasady profilaktyki oraz
higieny układu ruchu,
- przedstawić sposób postępowania w przypadku złamań, stłuczeń i zwichnięć,
- określić jak należy postępować, aby zachować prawidłową sylwetkę ciała,
- nazwać układy kontrolujące i koordynujące funkcje życiowe człowieka,
- określić zasady zdrowego stylu życia,
- wyjaśnić dlaczego człowieka zaliczamy do organizmów rozmnażających się płciowo,
- wskazać na planszy narządy układów rozrodczych kobiety i mężczyzny, nazwać gonady
męskie i żeńskie,
- nazwać komórki rozrodcze człowieka i rozpoznać je na planszy,
- wyjaśnić na czym polega zapłodnienie oraz wskazać miejsce zapłodnienia komórki jajowej
i wiedzieć jak długo trwa rozwój zarodka człowieka,
- omówić przejawy dojrzewania biologicznego dziewcząt i chłopców,
- określić zasady higieny intymnej,
- rozumieć szkodliwy wpływ palenia tytoniu i picia alkoholu na rozwój embrionalny
człowieka,
Ocena dostateczna :
Uczeń potrafi :
- wskazać odcinki przewodu pokarmowego człowieka, w których trawione są węglowodany,
białka i tłuszcze,
- wymienić choroby układu pokarmowego i wskazać sposoby zapobiegania im,
- wskazać zasady doboru składników pokarmowych, zapewniających pełnowartościowe
posiłki dzienne,
- korzystając z modelu omówić budowę serca i fazy jego pracy,
- wyliczyć składniki morfotyczne krwi oraz omówić ich podstawową rolę,
- podać zadania tętnic i żył,
- rozpoznać w atlasie układ limfatyczny oraz omówić jego rolę,
- uzasadnić wpływ treningu i ćwiczeń fizycznych na sprawność układu krążenia,
- omówić skład procentowy gazów tworzących mieszaninę powietrza,
- opisać rolę przepony i mięśni międzyżebrowych w czasie wdechu i wydechu,
- przedstawić schematycznie przebieg procesu oddychania wewnątrzkomórkowego,
- wyliczyć choroby układu oddechowego i podać sposoby ochrony przed nimi,
- przeprowadzić doświadczenie stwierdzające obecność dwutlenku węgla i pary wodnej
w wydychanym powietrzu,
- posługiwać się pojęciami: gruczoł dokrewny , hormon, wskazać położenie głównych
gruczołów układu dokrewnego,
- wskazać najważniejsze gruczoły wydzielania wewnętrznego i znać rolę przysadki mózgowej
oraz działanie adrenaliny,
- wymienić zasadnicze struktury układu nerwowego i omówić jego rolę w regulacji
zachowania w środowisku oraz regulacji działania narządów wewnętrznych,
- wymienić końcowe produkty przemiany materii i drogi ich wydalania,
- wymienić i rozpoznać tkanki łączne oraz podać przykłady budowanych przez nie narządów,
- wskazać na modelu szkieletu człowieka kości szkieletu osiowego i kości kończyn,
- omówić ochronną rolę czaszki kręgosłupa i klatki piersiowej,
- omówić budowę i podać przykłady stawów oraz wymienić pełnione przez nie funkcje,
- omówić znaczenie ruchu w zachowaniu sprawności fizycznej człowieka,
- podać przykłady wad wrodzonych i nabytych kośca człowieka, wskazać zasady
postępowania w celu ich uniknięcia,
- omówić antagonistyczne działanie zginaczy i prostowników np. mięśnia dwu- i trójgłowego
ramienia lub trój- i czterogłowego uda,
- wykonać unieruchomienie kości długiej,
- rozpoznać wśród innych i omówić budowę komórki nerwowej,
- dokonać podziału układu nerwowego na centralny i obwodowy oraz wymienić narządy tych
układów,
- omówić podstawowe funkcje mózgowia i rdzenia kręgowego oraz ochronną rolę opon
mózgowych,
- omówić przewodzenie impulsu nerwowego od receptora do efektora i podać przykłady
odruchów warunkowych i bezwarunkowych,
- wskazać zasady postępowania ograniczające wpływ stresu na funkcjonowanie układu
nerwowego i narządów,
- wymienić naturalne mechanizmy obronne człowieka,
- wiedzieć, co to jest zdrowie i choroba,
- wymienić choroby wywołane przez pasożytnicze bakterie, pierwotniaki i bezkręgowce oraz
określić sposoby ochrony przed nimi,
- określić wpływ palenia tytoniu i zanieczyszczeń powietrza na rodzaj schorzeń
wywoływanych przez te czynniki,
- wyliczyć choroby wirusowe oraz wskazać sposoby ochrony przed nimi,
- zdefiniować pojęcia: gamety, gonada, porównać budowę komórki jajowej i plemnika
człowieka,
- wymienić, korzystając z rysunku lub planszy, zasadnicze etapy rozwoju zarodkowego
człowieka,
Ocena dobra :
Uczeń powinien :
- wyjaśnić za pomocą odpowiednich modeli istotę mechanicznego chemicznego trawienia
pokarmów,
- wymienić ważniejsze funkcje wątroby,
- omówić szkodliwy wpływ metali ciężkich np. ołowiu i rtęci na organizm człowieka,
wskazać źródła tych metali w środowisku,
- wyjaśnić szkodliwy wpływ alkoholu na przebieg procesów trawienia oraz narządy
pozostałych układów,
- wyjaśnić na schemacie etapy krzepnięcia krwi,
- wymienić grupy krwi człowieka, wskazać dawcę oraz biorcę,
- narysować lub omówić ogólny schemat krwioobiegu człowieka,
- opisać typowe schorzenia układu krwionośnego podaniem przyczyn,
- wyjaśnić różnicę między krwotokiem tętniczym a żylnym oraz omówić sposoby ich
tamowania,
- napisać słownie pełne, sumaryczne równanie chemiczne procesu oddychania
wewnątrzkomórkowego,
- porównać skład powietrza wdychanego i wydychanego oraz podać przyczynę zaistniałej
różnicy,
- znać czynności ratownicze, związane z zatrzymaniem oddychania i krążenia,
- narysować schemat budowy nerki i opisać rysunek,
- odróżnić wynik badania moczu człowieka zdrowego od chorego,
- znać budowę stawu i podać przykłady różnych jego typów,
- narysować przekrój poprzeczny kości długiej, opisać jej budowę fizyczną i chemiczną oraz
wskazać rolę jej poszczególnych części,
- rozpoznać na rysunku rodzaje tkanki mięśniowej, podać narządy, w których występują
i różnice w sposobie funkcjonowania,
- wyjaśnić na czym polega praca mięśni, podać przyczyny ich zmęczenia,
- wymienić sposoby unieruchamiania złamań kości kończyn i kręgosłupa,
- uzasadnić fakt, że trzustka jest gruczołem podwójnym,
- wyjaśnić wpływ hormonów przysadki na wzrost organizmu,
- wskazać różnicę pomiędzy odruchami warunkowymi a bezwarunkowymi,
- uzasadnić wpływ niedotlenienia mózgu na utratę funkcji życiowych człowieka,
- wskazać na modelu mózgowia człowieka rozmieszczenie ośrodków korowych, np. wzroku
i słuchu, ośrodków ruchowych i czuciowych oraz omówić związek działania zmysłów
i funkcji czuciowo-ruchowych z uszkodzeniem kory mózgowej,
- porównać dobierając odpowiednie przykłady, rozmnażanie płciowe i bezpłciowe,
- prawidłowo określić rolę wszystkich narządów układu płciowego człowieka,
- znać rolę łożyska i błon płodowych,
Ocena bardzo dobra :
Uczeń powinien:
- zinterpretować pojęcie gatunek biologiczny,
- dokładnie przedstawić trawienie białek tłuszczów i cukrów ze wskazaniem miejsc działania
i enzymów trawiennych,
- umieć wykorzystywać w praktyce zasady prawidłowego żywienia,
- wyjaśnić na czym polega automatyzm pracy serca,
- zinterpretować wyniki badania krwi: morfologii, OB, hematokrytu,
- porównać budowę oraz przedstawić zadania małego dużego krwioobiegu,
- porównać skład moczu pierwotnego i ostatecznego oraz omówić mechanizm jego tworzenia,
- wyjaśnić współdziałanie układu krwionośnego i limfatycznego w obronie organizmu przed
zarazkami,
- opisać rolę mięsni międzyżebrowych oraz przepony w trakcie wdechu i wydechu,
- przeprowadzić doświadczenie ilustrujące działanie przepony,
- udokumentować, korzystając z literatury, wpływ palenia papierosów oraz zanieczyszczeń
powietrza na wzrost schorzeń układu oddechowego
- wyjaśnić co to jest dializa,
- przeprowadzić obserwację mikroskopową tkanek mięśniowych i łącznych oraz opisać
dostrzeżone szczegóły budowy,
- przeprowadzić i zinterpretować wyniki doświadczenia badającego skład chemiczny kości,
- wyjaśnić na czym polega nadrzędna rola przysadki mózgowej wobec innych gruczołów
dokrewnych,
- omówić związek pomiędzy działalnością gruczołów dokrewnych a uzyskaniem dojrzałości
płciowej,
- wyjaśnić zasadę działania hormonów trzustki: insuliny i glukagonu,
- omówić zależność między gruczołami dokrewnymi a układem nerwowym,
- podać przykłady schorzeń wywołanych nadczynnością lub niedoczynnością gruczołów
wydzielania wewnętrznego,
- porównać mechanizm regulacji nerwowej i hormonalnej,
- podać przykłady wpływu wegetatywnego układu nerwowego na pracę narządów
wewnętrznych,
- przedstawić rówieśnikom niebezpieczeństwa związane z sięganiem po alkohol, narkotyki,
- dokonać analizy, korzystając ze schematu, cyklu miesiączkowego kobiety,
- podać przyczyny zaburzeń rozwojowych płodu ludzkiego,
Ocena celująca :
Uczeń powinien:
- analizować materiały drukowane i multimedialne, selekcjonować je, dokonywać
interpretacji oraz uogólnienia faktów,
- interpretować dane statystyczne, sporządzać wykresy, zestawienia, analizować ogólne
badania np. krwi, moczu i na podstawie literatury popularnonaukowej wyciągać wnioski,
- znać osiągnięcia medycyny w zakresie transplantacji organów oraz prawa każdego
człowieka do dysponowania nimi,
- potrafić używając odpowiednich argumentów, przekonać rówieśników do prowadzenia
zdrowego trybu życia,
- wytłumaczyć sięgając do źródeł wiedzy biologiczne, procesy kostnienia oraz zrastania się
kości po złamaniu,
- śledzić oraz omawiać najnowsze osiągnięcia związane z rozwojem nauk biologicznych,
- posługując się atlasem anatomicznym człowieka, określić położenie nerwów układu
współczulnego i przywspółczulnego oraz wskazać narządy, których praca jest kontrolowana
przez te nerwy,
Dział - Struktura organizmów: komórki tkanki organy.
Ocena dopuszczająca :
Uczeń potrafi:
- omówić ogólną budowę komórki,
- dostrzegać wspólne cechy budowy dla różnych organizmów,
- przygotować preparat oraz przeprowadzić obserwację mikroskopową komórki roślinnej,
- omówić budowę komórki zwierzęcej,
- wskazać istotne różnice w budowie komórki roślinnej i zwierzęcej,
- podać przykłady tkanek roślinnych oraz wymienić pełnione przez nie funkcje,
- wskazać na różnych roślinach naczyniowych ich organy i omówić ich zasadnicze funkcje,
- wyjaśnić na czym polega samożywność,
- korzystając z atlasów rozpoznawać pospolite gatunki roślin
- rozumieć na czym polega cudzożywność,
- wiedzieć w jaki sposób odżywiają się bakterie, rośliny, grzyby i zwierzęta,
- wymienić główne układy narządów zwierząt oraz omówić ich rolę dla prawidłowego
funkcjonowania organizmu,
- odpowiedzieć, co to jest organizm i zilustrować wypowiedź przykładami organizmów
o różnej organizacji ciała,
Ocena dostateczna :
Uczeń potrafi :
- wskazać na planszy organella, w których przebiega fotosynteza i oddychanie,
- omówić rolę bakterii i grzybów w przyrodzie i życiu człowieka,
- podać przykłady morfologicznego zróżnicowania grzybów,
- rozpoznać najczęściej spotykane glony słodkowodne i morskie,
- wyjaśnić co to są organowce i podać przykłady roślin zaliczanych do organowców,
- podać zjawiska będące podłożem transportu wody w roślinie,
- podać przykłady modyfikacji łodyg, liści i korzeni związanych z warunkami życia,
- rozpoznać byliny kłączowe i cebulowe oraz opisać znaczenie takiej budowy dla życia
rośliny,
Ocena dobra :
Uczeń powinien:
- omówić rolę organelli komórkowych w wypełnianiu funkcji życiowych rośliny,
- porównać budowę komórki bakteryjnej z budową komórki grzybów, roślin i zwierząt,
- dokonać przeglądu budowy grzybów, uwzględniając stopień organizacji plechy,
- rozpoznawać glony oraz porównywać ich budowę,
- uzasadnić pionowy rozkład glonów w morzu,
- wskazać omówić budowę wewnętrzną roślin nasiennych,
Ocena bardzo dobra :
Uczeń powinien:
- wymienić główne jednostki systematyczne i sklasyfikować organizmy wg budowy
komórkowej oraz stopnia organizacji ciała,
- oznaczyć za pomocą klucza lub atlasu pospolite rośliny występujące w miejscu
zamieszkania,
- przeprowadzić obserwację mikroskopową przekroju poprzecznego korzenia, łodygi bądź
liścia oraz wskazać zaobserwowane szczegóły budowy i wymienić tkanki,
- wyjaśnić proces osmozy oraz podać przykład, ,
- wyjaśnić zjawisko transpiracji i jej wpływ na transport wody w roślinie,
Ocena celująca :
Uczeń powinien ponadto potrafić,
- wymienić kryteria tworzenia współczesnych systemów klasyfikacyjnych,
- wykorzystując schematy drzewa genealogicznego, wskazać główne linie rozwojowe roślin
i zwierząt,
- rozpoznać bezkręgowce, zaklasyfikować je do odpowiedniego typu,
- wykonać doświadczenie ilustrujące proces osmozy,
- przygotować oraz przeprowadzić doświadczenie ilustrujące transport wody w łodydze,
Dział – Podstawowe funkcje życiowe wybranych organizmów.
Ocena dopuszczająca :
Uczeń potrafi:
- wyjaśnić znaczenie terminu samożywność,
- rozumieć znaczenie fotosyntezy dla istnienia życia na Ziemi,
- wyjaśnić na czym polega cudzożywność, podać jej formy przykłady,
- omówić istotę oddychania wewnątrzkomórkowego, wymienić substraty i produkty tego
procesu,
- wskazać narządy wymiany gazowej organizmów wodnych i lądowych,
- wyjaśnić na czym polega rozmnażanie płciowe i bezpłciowe,
- omówić budowę kwiatu rośliny okrytozalążkowej i wyjaśnić proces zapylenia i zapłodnienia
- poprawnie używać pojęć: gonady, gamety, zygota,
- omówić na wybranym przykładzie rośliny etapy jej rozwoju (od nasienia do nasienia),
- wymienić warunki sprzyjające kiełkowaniu roślin nasiennych,
- omówić rozmnażanie się wybranych organizmów np. owadów, płazów, ptaków oraz
ssaków,
Ocena dostateczna :
Uczeń potrafi:
- przedstawić słownie ogólny przebieg reakcji fotosyntezy oraz oddychania,
- uzasadnić istotę podziału organizmów na samożywne i cudzożywne,
- odróżnić pojedynczy kwiat od kwiatostanu,
- omówić budowę nasienia i owocu,
- przedstawić przystosowania w budowie morfologicznej i anatomicznej owada do lotu i życia
na lądzie,
- wskazać cechy umożliwiające ptakom aktywny lot,
- wymienić obserwując budowę zewnętrzną i wewnętrzną, swoiste cechy ssaków,
- porównać ogólną budowę bezkręgowców i kręgowców,
- porównać budowę wybranych narządów lub ich układów, np. płuc, układu pokarmowego
kręgowców i wymienić kierunki ich ewolucji,
Ocena dobra :
Uczeń powinien:
- wskazać wśród wielu roślin formy zarodnikowe i nasienne,
- przedstawić argumenty o konieczności ochrony zieleni w miastach i ośrodkach
przemysłowych,
- udowodnić wydzielanie ciepła i dwutlenku węgla podczas oddychania,
- wyjaśnić na przykładzie fermentacji alkoholowej proces oddychania beztlenowego,
- opisać mechanizm wymiany gazowej u roślin i zwierząt oraz podwójne oddychanie
u ptaków,
- porównać przebieg trawienia zewnątrz i wewnątrzkomórkowego,
- porównać budowę układu pokarmowego np. dżdżownicy i ssaków roślino- i mięsożernych,
- porównać rozwój zarodkowy poszczególnych gromad kręgowców,
- podać modyfikacje budowy kończyn różnych ssaków, związane ze sposobem lokomocji,
- omówić rolę błon płodowych w rozmnażaniu się kręgowców,
Ocena bardzo dobra :
Uczeń powinien potrafić :
- używając wzorów chemicznych, wyjaśnić przebieg reakcji chemicznych procesu
fotosyntezy i oddychania tlenowego,
- napisać równanie chemiczne procesu fermentacji alkoholowej oraz porównać zysk
energetyczny z oddychaniem tlenowym,
- wykrywać w organach roślinnych produkty fotosyntezy,
- przedstawić najważniejsze osiągnięcia ewolucyjne gadów związane z opanowaniem
środowiska lądowego,
- wyjaśnić na wybranym przykładzie rozwój rośliny okrytozalążkowej, wymienić różne
sposoby zapylania roślin wskazać modyfikacje budowy kwiatów z nimi związane,
Ocena celująca :
Uczeń powinien ponadto potrafić:
- rozpoznawać bezkręgowce, wskazać charakterystyczne cechy ich budowy,
- wyjaśnić ekspansję ssaków związaną z uzyskaniem stałocieplności i rozwoju mózgu,
- przeprowadzić doświadczenie ilustrujące wpływ światła i dwutlenku węgla na intensywność
fotosyntezy, udokumentować przebieg eksperymentu np. za pomocą wykresów,
- założyć hodowlę pierwotniaków i obserwować pod mikroskopem wodniczkę pokarmową i
wydalniczą pantofelka,
- przeprowadzić i udokumentować doświadczenie badające wymianę gazową i wydzielanie
ciepła w czasie oddychania np. nasion fasoli,
Dział – Wzajemne zależności między organizmami a środowiskiem.
Ocena dopuszczająca :
Uczeń potrafi:
- określić zakres ekologii,
- wymienić biotyczne i abiotyczne czynniki środowiska,
- podać definicję populacji i wymienić jej cechy,
- wymienić czynniki wpływające na liczebność populacji,
- wyliczyć rodzaje ujemnych interakcji między populacjami różnych gatunków w biocenozie
biocenozie scharakteryzować wybraną z nich,
- podać przykłady stosunków nieantagonistycznych między populacjami i zilustrować je
odpowiednio dobranymi przykładami,
- podać przykłady ekosystemów występujących w miejscu zamieszkania,
Ocena dostateczna :
Uczeń potrafi:
-korzystając z wykresów, odczytać zakres tolerancji danego gatunku,
- wyjaśnić znaczenie terminów: rozrodczość, śmiertelność, struktura wiekowa,
- zdefiniować pojęcie biocenoza i wskazać poziomy troficzne w niej występujące,
- konstruować modele łańcuchów pokarmowych i sieci zależności troficznych,
- wyjaśnić termin biotop oraz porównać właściwości środowisk lądowych lub wodnych,
- podać przykłady ekosystemów naturalnych i sztucznych, omówić na schemacie przepływ
energii i krążenie materii,
Ocena dobra :
Uczeń powinien:
- omówić posługując się schematem, krążenie węgla i azotu w przyrodzie,
- wykreślić krzywą populacyjną,
- obliczyć zagęszczenie populacji ludzkiej w różnych miejscach,
- omówić wzrost liczebności populacji, na którą nie działają czynniki ograniczające,
sporządzić odpowiedni wykres,
- wyjaśnić na czym polega równowaga biocenotyczna i wskazać przyczyny ich ewentualnego
zachwiania,
- porównać interakcje ujemne i dodatnie istniejące między populacjami różnych gatunków,
określić ich wpływ na liczebność populacji,
- wyjaśnić na czym polega sukcesja ekosystemów i określić stadium klimaksowi,
- zdefiniować produktywność ekosystemów,
Ocena bardzo dobra :
Uczeń powinien potrafić:
- podać przyczyny i konsekwencje zakłóceń obiegu wybranych pierwiastków biogennych,
- wyjaśnić na wybranych przykładach związek zakresu tolerancji ekologicznej z zasięgiem
gatunku,
- interpretować na wykresie zależności występujące pomiędzy liczebnością populacji w
układach drapieżca-ofiara, pasożyt-żywiciel,
- wyjaśnić związek zachodzący między rozrodczością, śmiertelnością i strukturą wiekową
a liczebnością populacji,
Ocena celująca :
Uczeń powinien ponadto potrafić:
- omówić na różnych przykładach przepływ energii w ekosystemach oraz wskazać ubytki
energii związane z ilością poziomów troficznych,
- wykonywać badania terenowe, dokumentować wyniki, wyciągać poprawne wnioski,
- wskazać przykłady zachwiania równowagi biologicznej ekosystemów wskutek
wprowadzenia przez człowieka zmian w sieciach pokarmowych i obiegu pierwiastków,
Dział – Zagrożenia dla przyrody i działania człowieka zmierzające do poprawy jej
stanu.
Ocena dopuszczająca :
Uczeń potrafi:
- dostrzegać wpływ człowieka na ekosystemy i oceniać go,
- wymienić kilka chronionych gatunków roślin i zwierząt,
- wskazać najbliżej położone rezerwaty przyrody i parki narodowe,
- wymienić formy ochrony przyrody w Polsce,
Ocena dostateczna :
Uczeń potrafi:
- wymienić zagrożenia fauny flory w przeszłości i obecnie,
- podać motywy ochrony gatunkowej roślin i zwierząt,
- wyjaśnić pojęcia: park narodowy, rezerwat przyrody, park krajobrazowy, pomnik przyrody,
- wymienić i wskazać położenie najbliższych parków krajobrazowych i podać motywy ich
utworzenia,
- wymienić i wskazać na mapie parki narodowe Polski, omówić jeden z nich,
- wymienić i wskazać na mapie kilka rezerwatów biosfery zlokalizowanych na obszarze
Polski,
- rozpoznać po kilka gatunków chronionych grzybów, roślin i zwierząt,
- wymienić najważniejsze organizacje ekologiczne działające w Polsce i na świecie,
Ocena dobra :
Uczeń powinien:
- omówić wkład polskich uczonych w rozwój idei ochrony przyrody,
- scharakteryzować oraz porównać wybrane parki narodowe Polski,
-omówić główne motywy ochrony gatunkowej organizmów,
- przedstawić zasady prowadzenia gospodarki leśnej lub rolnej na obszarach o różnym stopniu
ochrony prawnej,
Ocena bardzo dobra :
Uczeń powinien potrafić:
- sprawnie posługiwać się skalą porostową i określać strefy o różnym stanie zanieczyszczeń
powietrza.
- odnajdywać w terenie i wskazywać stanowiska chronionych grzybów, roślin i zwierząt,
- wyjaśnić terminy: użytek ekologiczny i stanowisko dokumentacyjne,
- wskazać różnice między ochroną gatunkową całkowitą i częściową,
Ocena celująca :
Uczeń powinien:
- wymienić kategorie zagrożeń „Czerwonej Księgi” i podać przykłady zagrożonych gatunków
rodzimych,
- rozpoznać w terenie typy krajobrazów i wskazać elementy zakłócające ich wygląd,
charakter,
- projektować działania mające na celu ochronę całego środowiska oraz wybranych obiektów
przyrodniczych,
- uczestniczyć w akcjach mających na celu ochronę środowiska naturalnego,
- brać udział w konkursach o ochronie przyrody,
Dział – Dziedziczenie i zmienność – nadzieje oraz niepokoje.
Ocena dopuszczająca :
Uczeń potrafi:
-określić zakres genetyki,
- wyjaśnić znaczenie pojęć: dziedziczność, zmienność,
- podać przykłady cech dziedzicznych dających się zaobserwować u człowieka,
- omówić na modelu ogólna budowę DNA,
- podać przykłady czynników mutagennych,
Ocena dostateczna :
Uczeń potrafi:
- rozwiązywać proste krzyżówki genetyczne ilustrujące I prawo Mendla,
- wskazać na modelu lub rycinie komórki miejsce występowania chromosomów, omówić ich
budowę,
- omówić sposób podziału chromosomów w komórkach somatycznych i gametach człowieka,
- dostrzegać wpływ palenia papierosów i zawartych w nich substancji rakotwórczych na
częstość zachorowań na nowotwory,
- wyjaśnić znaczenie terminu mutacja i podać przykłady schorzeń genetycznych człowieka,
- wskazać na przykładach rolę doboru sztucznego dla podniesienia plonów i wyhodowania
korzystnych z punktu widzenia człowieka ras zwierzęcych i odmian roślinnych,
Ocena dobra :
Uczeń powinien:
- poprawnie stosować terminy: fenotyp, genotyp, gen dominujący, gen recesywny, allele,
- wymienić cechy kodu genetycznego, objaśnić jego uniwersalny, trójkowy charakter,
- wymienić zasady dziedziczenia płci u człowieka,
- podać przykłady chorób związanych z chromosomami płci,
- podać przykłady zastosowań inżynierii genetycznej,
Ocena bardzo dobra :
Uczeń powinien potrafić:
- wskazać związek praw Mendla z chromosomową teorią dziedziczenia,
- porównać budowę kwasów DNA i RNA,
- omówić na schemacie proces biosyntezy białka,
- wskazać niebezpieczeństwa związane z manipulacją genami,
Ocena celująca :
Uczeń powinien ponadto potrafić:
- samodzielnie wykonać schemat przedstawiający proces biosyntezy białka,
- publicznie prezentować własną opinię o zagrożeniach wynikających z prowadzenia
niektórych badań genetycznych,
Subskrybuj:
Posty (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz